Alle spørsmål og svar | Send inn forslag på spørsmål og svar

Bør jeg bytte fond jeg har i Eika og Skagen?

Publisert

Jeg har for flere år tilbake kjøpt andeler i aksjefondene Eika Norge (kost kr. 13203.-, markedsverdi i dag kr 26446.-) og Skagen Global A (kost kr. 26535.- og markedsverdi kr. 34000.-). Hva bør jeg gjøre – opprette spareavtaler for fondene (har ikke det per i dag), eller avslutte for å investere i andre fond?

SVAR: Begge fond har dessverre underprestert i altfor lang tid. Så selv om du har fått en fin gevinst, er det ikke så imponerende når vi ser hva tilsvarende fond – og markedet – har klart. Dette gjelder spesielt Eika Norge. Har du aksjesparekonto, ville jeg nok byttet disse fondene med et globalt indeksfond, som DNB Global Indeks eller KLP AksjeGlobal Indeks V. Hvis du ikke har ASK, må du betale skatt ved fondsbyttet. Du får ikke utsatt skatten til du tar ut pengene for godt, slik man gjør med ASK. Jeg tror likevel jeg ville kvittet meg med Eika-fondet. De har gjort det elendig altfor lenge. Uansett bør du nok la spareavtalen gå til andre fond, som de nevnte indeksfondene